Dersin Adı | Sayısal Haberleşme |
Kodu | Yarıyıl | Teori (saat/hafta) | Uygulama/Lab (saat/hafta) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
EEE 442 | Güz/Bahar | 3 | 0 | 3 | 5 |
Ön-Koşul(lar) |
| ||||||||
Dersin Dili | İngilizce | ||||||||
Dersin Türü | Seçmeli | ||||||||
Dersin Düzeyi | - | ||||||||
Dersin Veriliş Şekli | - | ||||||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | |||||||||
Dersin Koordinatörü | - | ||||||||
Öğretim Eleman(lar)ı | - | ||||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Dersin amacı sayısal iletişim teorisi ve günümüzün modern iletişim sistemleri pratiğini öğretmektir. Dersin içeriğinde blok çizeneği seviyesinde sayısal iletişim, veri sıkıştırma, sayıl ve vektörel nicemleme, Nyquist kriteri, PAM ve QAM modülasyonu, sinyal kümeleri, AWGN kanalları için Shannon limiti, kodlama teknikleri, bir yada sıfır kararı ve yumuşak karar kodçözme, kafes kodlamalı kipleme, Viterbi algoritması, doğrusal Guass kanallarının denkleştirilmesi bulunmaktadır. |
Öğrenme Çıktıları | Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Bu derste işlenecek konular arasında modülasyon ve kodlama teorisinin gözden geçirilmesi; kafes kodlamalı kipleme (TCM); çokyollu sönümlü kanallar üzerinde sayısal sinyalleşme; sayısal iletişim için yayılı spektrum sinyalleri; çoklu erişimli sistemler, zaman bölüşümlü çoklu erişim, kod bölüşümlü çoklu erişim, frekans bölüşümlü çoklu erişim; OFDM haberleşme sistemleri bulunmaktadır. |
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları | |
| Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri | X | |
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Giriş; olasılık ve rastlantı süreçleri teorisi gözden geçirilmesi | Bölüm 2. Digital Communications. Proakis. ISBN 0072321113. |
2 | Kiplenim ve sinyal gösterimleri | Bölüm 3.13.4. Digital Communications. Proakis & Salehi. ISBN 0072957166. |
3 | PAM, PSK, QAM; sinyal kümesi dmin | Bölüm 3.13.4. Digital Communications. Proakis & Salehi. ISBN 0072957166. |
4 | Güç verimliliği; veri spectrum belirleme ve spectral verimlilik | Bölüm 3.13.4. Digital Communications. Proakis & Salehi. ISBN 0072957166. |
5 | AWGN kanalı; en büyük olabilirlik kestirim teorisi | Bölüm 4.14.6. Digital Communications. Proakis & Salehi. ISBN 0072957166. |
6 | Uyumlu süzgeçleme (uyumlu alıcı); hata oranları; rasgele faz kanalı | Bölüm 4.14.6. Digital Communications. Proakis & Salehi. ISBN 0072957166. |
7 | Band sınırlamalı kanallar; simgelerarası girişim (ISI); Nyquist darbe biçimlendirme | Bölüm 9.19.5. Digital Communications. Proakis & Salehi. ISBN 0072957166. |
8 | Optimum verici / alıcı süzgeçleri; denkleştirme (doğrusal, karar geribeslemeli denkleştirme) | Bölüm 9.19.5. Digital Communications. Proakis & Salehi. ISBN 0072957166. |
9 | Çoklu kanallı ve çoklu taşıyıcılı sistemler; dikgen frekans bölmeli çoğullama (OFDM) | Bölüm 11.111.2. Digital Communications. Proakis & Salehi. ISBN 0072957166. |
10 | Bit ve güç dağıtımı; tepeortalama güç oranı | Bölüm 11.111.2. Digital Communications. Proakis & Salehi. ISBN 0072957166. |
11 | Yayılı spektrum iletişimi | Bölüm 12.112.3. Digital Communications. Proakis & Salehi. ISBN 0072957166. |
12 | Direk dizi yayılı spektrum; frekanshoplamalı yayılı spektrum | Bölüm 12.112.3. Digital Communications. Proakis & Salehi. ISBN 0072957166. |
13 | Sönümlü kanallar | Bölüm 13.113.5. Digital Communications. Proakis & Salehi. ISBN 0072957166. |
14 | Çokyollu sönümlü kanallar için çeşitleme teknikleri | Bölüm 13.113.5. Digital Communications. Proakis & Salehi. ISBN 0072957166. |
15 | Sayısal İletişim alanında seçme konular | Ders Notları |
16 | Final gözden geçirme | Ders Notları |
Ders Kitabı | J.G. Proakis and M. Salehi, “Digital Communications”, 5th Ed., McGrawHill, 2007, ISBN 0072957166. |
Önerilen Okumalar/Materyaller | 1. J.G. Proakis and M. Salehi, “Fundamentals of Communication Systems”, ISBN 013147135X. 2. B. Carlson, P.B. Crilly, J.C. Rutledge, “Communication Systems”, McGraw Hill, 2002, ISBN 0071121757. 3. L.W. Couch II, “Modern Communication Systems Principles and Applications”, Prentice Hall, 1995. |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | ||
Laboratuvar / Uygulama | 4 | 20 |
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | 4 | 20 |
Portfolyo | ||
Ödev | ||
Sunum / Jüri Önünde Sunum | ||
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav | 1 | 25 |
Final Sınavı | 1 | 35 |
Toplam |
Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 9 | 65 |
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 1 | 35 |
Toplam |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) | 16 | 2 | |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 16 | 3 | 48 |
Arazi Çalışması | |||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | 4 | 1 | |
Portfolyo | |||
Ödev | |||
Sunum / Jüri Önünde Sunum | |||
Proje | |||
Seminer/Çalıştay | |||
Sözlü Sınav | |||
Ara Sınavlar | 1 | 15 | |
Final Sınavı | 1 | 20 | |
Toplam | 151 |
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | * Katkı Düzeyi | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Matematik, fen bilimleri ve Elektrik-Elektronik Mühendisliği konularında yeterli bilgi sahibidir; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanır. | X | ||||
2 | Karmaşık Elektrik-Elektronik Mühendisliği problemlerini saptar, tanımlar, formüle eder ve çözer; bu amaca uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. | X | ||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlar; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygular. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.) | X | ||||
4 | Elektrik-Elektronik Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirir, seçer ve kullanır | X | ||||
5 | Karmaşık Elektrik-Elektronik Mühendisliği problemlerinin veya araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlar, deney yapar, veri toplar, sonuçları analiz eder ve yorumlar. | X | ||||
6 | Elektrik-Elektronik Mühendisliği disiplini içinde ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışır; bireysel çalışma sergiler. | X | ||||
7 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar; etkin rapor yazar ve yazılı raporları anlar, tasarım ve üretim raporları hazırlar, etkin sunum yapar, açık ve anlaşılır talimat verir ve alır. | |||||
8 | Elektrik-Elektronik Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları ve mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konularında bilgi sahibidir. | X | ||||
9 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi sahibidir | X | ||||
10 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi sahibidir; girişimcilik, yenilikçilik hakkında bilinçlidir; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi sahibidir. | X | ||||
11 | Bir yabancı dili kullanarak Elektrik-Elektronik Mühendisliği ile ilişkili konularda, bilgi toplar ve meslektaşları ile iletişim kurar. ("European Language Portfolio Global Scale", Level B1) | X | ||||
12 | İkinci yabancı dili orta düzeyde kullanır. | |||||
13 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir; bilgiye erişir, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler; insanlık tarihi boyunca oluşan bilgi birikimini Elektrik-Elektronik Mühendisliği alanıyla ilişkilendirir. | X |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest